Ένας κόσμος γνώσης

Ένας κόσμος γνώσης

Άγχος & Πανελλήνιες: ο ρόλος του ύπνου και της διατροφής

Άγχος & Πανελλήνιες: ο ρόλος του ύπνου και της διατροφής

γράφει η Δρ Άννα Β. Μπαριωτάκη

Καλώς ή κακώς, οι μαθητές της τελευταίας τάξης του Λυκείου έρχονται αντιμέτωποι πολύ συχνά με την ανάγκη για σωστή διαχείριση του άγχους. Είναι μια δύσκολη χρονιά που καλούνται να βγάλουν εις πέρας με επιτυχία. Το άγχος και η αγωνία για την έκβαση των εξετάσεων μεγαλώνει όσο ο χρόνος για τις εξετάσεις πλησιάζει και τα σημάδια γίνονται ολοένα και πιο φανερά. Το άγχος δεν είναι εύκολο να εξαφανιστεί, ωστόσο μπορεί να γίνει διαχειρίσιμο. Το άγχος που θέλουμε είναι αυτό που πολύ συχνά αναφέρουμε ως «λίγο άγχος, αυτό το… παραγωγικό».

Η συμβολή του ύπνου & της υγιεινής διατροφής στο άγχος

Ο καλός ύπνος και η υγιεινή διατροφή θα δώσει τα εφόδια στους μαθητές για να αντέξουν και να καταβάλλουν την ενέργεια και τους κόπους που απαιτούνται. Μπορεί κάποιοι να μην το πιστεύουν, αλλά το διάβασμα και η μάθηση απαιτούν ενέργεια, οργάνωση και κόπο. Η προσοχή και η συγκέντρωση δεν είναι δεδομένα όταν υπάρχει συσσωρευμένη κούραση και έλλειψη ύπνου. Επίσης, η σωστή διατροφή για έναν μαθητή που μελετά είναι πολύ σημαντική. Το διάβασμα και η μάθηση είναι πολύπλοκες λειτουργίες του οργανισμού μας που απαιτούν έναν οργανισμό υγιή, με τη διατροφή να παίζει εξέχοντα ρόλο για τη μέγιστη απόδοσή του.

Εκτός λοιπόν του καλού προγραμματισμού, της συστηματικής μελέτης και της οργάνωσης στο διάβασμα και τις επαναλήψεις, είναι πολύ σημαντικό οι μαθητές να μην ξεχνούν τα πιο βασικά: την υγεία και την ξεκούραση!

Διατροφικά δεδομένα: τροφή για… σκέψη

1. Θρεπτικά συστατικά που κατά καιρούς έχουν συνδεθεί με τη διατήρηση της μνήμης και γενικότερα την καλύτερη εγκεφαλική λειτουργία είναι η βιταμίνη C, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως η Β12 και Β6, η βιταμίνη Ε και η θειαμίνη.

Πηγές βιταμινών:

C: φρούτα όπως το πορτοκάλι ή το ακτινίδιο και λαχανικά όπως οι πιπεριές

B12: αυγά, μοσχαρίσιο κρέας, σολομός

B6: κρέας (κόκκινο και λευκό), δημητριακά πρωινού, πατάτα, σπανάκι, μπανάνα

Ε: φυτικά έλαια, σπανάκι, ξηροί καρποί με κέλυφος, όπως αμύγδαλα και φιστίκια

Θειαμίνη:  χοιρινό κρέας, αυγά, όσπρια, δημητριακά ολικής άλεσης.

2. Οι υδατάνθρακες, οι οποίοι περιέχονται κυρίως σε τρόφιμα όπως το ψωμί, τα δημητριακά, η πατάτα, τα ζυμαρικά, τα φρούτα και τα γλυκά αποτελούν την πιο εύκολη πηγή ενέργειας για τον οργανισμό μας ενώ η γλυκόζη ο απλούστερος από τους υδατάνθρακες είναι το μοναδικό ενεργειακό υπόστρωμα που χρησιμοποιεί ο εγκέφαλός μας.

3. Οι πρωτεΐνες είναι το κύριο συστατικό τροφίμων όπως το κρέας, το κοτόπουλο, το ψάρι, το αυγό, το γάλα και τα όσπρια εκτός από το να παρέχουν ενέργεια παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην πλειονότητα των ανθρώπινων λειτουργιών οπότε η απουσία τους θα ήταν αναπόφευκτα καταστροφική για τον οργανισμό.

4. Τα λιπίδια τα οποία περιέχονται στα διάφορα έλαια, το βούτυρο, το λίπος του κρέατος και τα περισσότερα γλυκά αποτελούν την καλύτερη μορφή αποθηκευμένης ενέργειας αφού μπορούν και περικλείουν στη μικρότερη δυνατή μάζα στην μεγαλύτερη δυνατή ποσότητα ενέργειας.

5. Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι πάντα μια έξυπνη κίνηση που προστατεύει την υγεία μας. Μελέτες όμως των τελευταίων χρόνων έχουν δείξει ότι οι αντιοξειδωτικές ουσίες που βρίσκονται στα τρόφιμα αυτά, μπορούν να βελτιώσουν τη διαδικασία της μάθησης αλλά και τη μνήμη αφού οι ουσίες αυτές μειώνουν την επίδραση της γήρανσης στον εγκέφαλο.

6. Το πράσινο τσάι είναι μια υγιεινή επιλογή πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Οι ουσίες αυτές προστατεύουν τους ιστούς του οργανισμού από τις ελεύθερες ρίζες και συμβάλουν σύμφωνα με την παραπάνω θεωρία στην προστασία του εγκεφάλου και τη διαδικασία της μάθησης.

Γενικά, λοιπόν μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε θρεπτικά και απαραίτητα συστατικά για τον οργανισμό, θα βοηθήσουν τον μαθητή να χτίσει έναν υγιή οργανισμό έτοιμο να ανταπεξέλθει στην πιο απαιτητική περίοδο της μαθητικής του ζωής. Με γεύματα που να τον ευχαριστούν και να περιλαμβάνουν όλες τις ομάδες τροφίμων (κρέας, γαλακτοκομικά φρούτα και λαχανικά) και με άφθονη κατανάλωση νερού ένας μαθητής μπορεί να βελτιώσει την διάθεση του και να ενισχύσει με ενέργεια τον οργανισμό του.

Σημαντικό: Αν υπάρχει δυσκολία στον προγραμματισμό και την επιλογή μιας υγιεινής διατροφής, καλό είναι να απευθυνθεί κανείς σε κάποιον ειδικό διατροφολόγο με σκοπό να κάνει τις σωστές επιλογές ανάλογα με τον οργανισμό του, στην ποσότητα και τη συχνότητα της διατροφής.

Διάβασμα και ύπνος

Το ξενύχτι για διάβασμα δεν βοηθάει. Ειδικά το τελευταίο διάστημα πριν τις εξετάσεις, ο μαθητής πρέπει να ξεκουράζεται και να κοιμάται αρκετά (τουλάχιστον 7-8 ώρες). Η κούραση λόγω έλλειψης ύπνου μπορεί να κοστίσει από τα κλασσικά «χαζολαθάκια» αριθμητικών πράξεων για παράδειγμα μέχρι και πολύ περισσότερα την ημέρα των εξετάσεων. Το πιεσμένο και εξαντλημένο μυαλό δε θα μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία. Σκεφτείτε την εξάντληση που νοιώθει ένας οργανισμός που δεν έχει ξεκουραστεί επαρκώς, σαν το κλασσικό παράδειγμα με τον δρομέα των 100 μέτρων. Αφού βάλετε τον αθλητή να τρέξει 2 «κατοστάρια», να του πείτε μόλις τα τελειώσει: «τρέξε τώρα και ένα τρίτο για να σε χρονομετρήσω». Σε ποιο «κατοστάρι» πιστεύετε ότι ο δρομέας θα κάνει τον καλύτερο χρόνο;

Συμβουλές & Επιρροές από το περιβάλλον

Σε αυτόν τον «αγώνα», κανένας μαθητής δεν είναι μόνος. Πρωταγωνιστής είναι ο μαθητής. Ωστόσο, σημαντικό ρόλο τόσο στη ψυχολογία όσο και στην σωστή προετοιμασία παίζουν και όλοι αυτοί που είναι τριγύρω από έναν μαθητή (γονείς, καθηγητές, αδέρφια, φίλοι κ.λπ.). Κάποιοι με ρόλο συμβουλευτικό και άλλοι με καθοριστικό ρόλο και επιρροή, άλλα όλοι με σκοπό να συμμετέχουμε στην αγωνία του μαθητή και να βοηθήσουμε, χωρίς υπερβολές, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Ευχόμαστε καλή δύναμη και καλή επιτυχία σε όλους!

Βιβλιογραφία:

Forbes SC et al. “Effect of Nutrients, Dietary Supplements and Vitamins on Cognition: a Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials.” Can Geriatr J. 2015 Dec; 18(4): 231–245.

Jennings KA “11 Best foods to boost your brain and memory” E-published on healthline.com. 9 May 2017

Kennedy DO. “B vitamins and the brain: mechanisms, dose and efficacy—a review.” Nutrients. 2016; 8(2):68.

Prasanth MI et al. “A Review of the Role of Green Tea (Camellia sinensis) in Antiphotoaging, Stress Resistance, Neuroprotection, and Autophagy” Nutrients. 2019 Feb; 11(2): 474.

Image Credit: abaforlawstudents.com

Τα νέα μας

στο Facebook...

28-05-2020
Ιδιαίτερο Μάθημα - Χημεία | Εγγραφές & πληροφορίες καθημερινά στο ☎️ 2814008698 και στο ???? 6947 526 399 ???? Εξειδικευμένη και άρτια καταρτισμένη καθηγήτρια με πολυετή εμπειρία, διδάσκει αποκλειστικά το ...
09-05-2020
Κάτι νέο ετοιμάζεται και φυσικά έχει να κάνει με Χημεία: "Εξηγούμε τους τύπους στη Χημεία!" Η νέα σειρά εκπαιδευτικών video δημιουργήθηκε για να μας φέρει πιο κοντά στη θεωρία και τους τύπους που συνα...

στο chemistry.edu.gr...

2020-05-05 14:51:33
e-Τεστ στην Χημική Κινητική (2)
2020-04-28 18:49:03
e-Τεστ στην Θερμοχημεία (2)
scroll top