Ένας κόσμος γνώσης

Ένας κόσμος γνώσης

Σκέψεις στη Διδακτική της Χημείας

Σκέψεις στη Διδακτική της Χημείας

γράφει η Δρ Άννα Β. Μπαριωτάκη

Μετά από πολυετή εμπειρία στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, μου δημιουργήθηκε ένας έντονος προβληματισμός όσο αναφορά τον τρόπο που αντιμετωπίζεται το μάθημα της Χημείας στο σχολείο. Τις περισσότερες φορές είδα στους μαθητές μου φόβο και δυσανασχέτηση για το μάθημα και σε άλλους παρατήρησα έλλειψη βασικών γνώσεων, επιφανειακές θεωρίες, χωρίς το απαραίτητο υπόβαθρο γνώσεων.

Δεν κατανοώ γιατί ένα τόσο βασικό και χρήσιμο μάθημα, να χαίρει τέτοιας συμπεριφοράς από το ίδιο το σχολείο και το υπουργείο παιδείας. Γιατί να αγνοούμε αυτή την σπουδαία επιστήμη, που κυριεύει την καθημερινότητα και τη ζωή μας;

Έτσι αφοσιώθηκα περισσότερο και με μεγαλύτερη πίστη σε αυτό που σπούδασα, με σκοπό να το υπηρετήσω και να το μεταδώσω στους μαθητές μου, όπως το βλέπω εγώ. Ετοίμασα ένα δικό μου χώρο με σκοπό να φιλοξενεί μαθητές που θα νοιώθουν σαν να είναι στο σπίτι τους και θα αναζητήσουν τις χαμένες και άγνωστες γνώσεις τους πάνω στη Χημεία. Παράλληλα μέσα από συζήτηση, προβληματισμούς και παιχνίδια θα κατανοήσουν τη Χημεία. Να συνδέσουν οι μαθητές τη Χημεία της καθημερινότητας και τη Χημεία της εκπαίδευσης, να τα συνδυάσουν και να πετύχουν.

Το βασικό πρόβλημα που εντοπίζω, και που εξαιτίας του οι μαθητές αδιαφορούν για την Χημεία, στο εκπαιδευτικό σύστημα μέχρι στιγμής είναι η έλλειψη συνοχής στην διδακτέα ύλη της Χημείας. Από το γυμνάσιο κιόλας τα παιδιά έχουν μια αυστηρή γνώμη απέναντι στο μάθημα της Χημείας, πράγμα το οποίο είναι λογικό, γιατί δεν τους συνδυάζουν την ύλη με απλά καθημερινά παραδείγματα, αλλά και το κάθε κεφάλαιο δεν συνδέεται με το επόμενο με λογική σειρά. Αυτό που παρατηρώ συχνά είναι ότι οι καθηγητές αλλάζουν τη σειρά των κεφαλαίων από το βιβλίο με σκοπό να πετύχουν κάποιο είδος συνοχής, χωρίς όμως τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Τα βιβλία σε αρκετά σημεία έχουν λάθος ή παραπλανητικές διατυπώσεις, καθώς δεν έχουν ανανεωθεί για πάρα πολλά χρόνια.  Έτσι τα παιδιά δεν μπορούν να σκεφτούν λογικά, να προβληματιστούν και να μάθουν, με αποτέλεσμα να μαθαίνουν μόνο τις θεωρίες απ’ έξω (παπαγαλία). Έτσι πετυχαίνουμε εντελώς αντίθετους στόχους από την σωστή παιδαγωγική μεθοδολογία, τα παιδία έχουν στο μυαλό τους «η Χημεία είναι θεωρητικό μάθημα, θέλει παπαγαλία τους ορισμούς, άρα αν κάτσω να διαβάσω ορισμούς θα είναι πολύ εύκολο και θα γράψω 20». Βασικό λάθος, που τα παιδιά κουβαλούν από την πρώτη τους γνωριμία με την Χημεία και που στο τέλος αποβαίνει μοιραίο στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Θα προσπαθήσω να συγκεντρώσω τις ελλείψεις που εντοπίζω:

Α) Η έλλειψη βασικών γνώσεων Χημείας

Β) Η διδασκαλία της θεωρίας χωρίς λογική εξήγηση και σύνδεση με καθημερινές εφαρμογές

Γ) Το επιπόλαιο και όχι συστηματικό διάβασμα

Δ) Η απουσία πρακτικής εξάσκησης και πειραματικής εφαρμογής σε θέματα δυσνόητα (π.χ. ογκομέτρηση, εξουδετέρωση)

Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα, τα παιδιά στην Γ΄ λυκείου στις Πανελλήνιες Εξετάσεις να μην αποδίδουν και κάθε χρόνο να είναι όλο και πιο απαιτητική η Χημεία για αυτά.

Φέτος, τα πράγματα θα είναι ακόμα πιο δύσκολα καθώς τα παιδιά της Γ’ λυκείου καλούνται να δώσουν εξετάσεις στο μάθημα της Χημείας, χωρίς ωστόσο να έχουν εξεταστεί όλες τις υπόλοιπες χρονιές, παρά μόνο στις εξετάσεις της Α’ λυκείου. Δεν έχουν μεγάλη εμπειρία σε εξετάσεις καθώς στο Γυμνάσιο εξετάστηκαν μόνο σε 4 μαθήματα και στην Β΄ λυκείου, προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, τους ανακοινώθηκε ότι δεν θα εξεταστούν στην Χημεία. Πως ζητάμε λοιπόν από τα παιδιά να έχουν γνώσεις Χημείας και να νιώθουν άνετα και οικεία με αυτήν; Ένα δύσκολο έργο καλούνται να φέρουν εις πέρας φέτος μαθητές και καθηγητές, καθώς ανήκουν στην ίδια πλευρά.

Με τα χρόνια και εγώ έχω βρει τον τρόπο και έχω και την όρεξη να γνωρίσω στους μαθητές μου τον κόσμο της Χημείας. Ο καλός καθηγητής, θεωρώ, θα πρέπει να εξελίσσει τον μαθητή, να τον προβληματίζει, για να συνεχίσει να ακονίζει και να εξασκεί το μυαλό του, και να του βρίσκει όσους διαφορετικούς τρόπους απαιτούνται για να του μεταδώσει τη γνώση, με τελικό σκοπό την επιτυχία που επιθυμεί.

Τα νέα μας

στο Facebook...

11-08-2019
Καλές διακοπές & Καλή ξεκούραση! Μαζί για τη νέα σχολική χρονιά, ξανά το Σεπτέμβριο. Για οποιαδήποτε πληροφορία ή εγγραφές στη διάθεσή σας, στα τηλέφωνα 2814 008 698 και 6947 526 399....
04-08-2019
Επισκεφτείτε το νέο μας website, www.chemistry.edu.gr!
26-07-2019
Η παρακάτω πρόταση της ΕΕΧ με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη. Μην ξεχνάμε ότι οι φετινοί μαθητές οφείλουν να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη, ως συνέπεια μιας ύλης που χαρακτηρίζεται από συνοχή, καθώς και ...
23-07-2019
Ιδιαίτερο Μάθημα - Χημεία | Εγγραφές & πληροφορίες καθημερινά στο ☎️ 2814008698 και στο 📞 6947 526 399

στο chemistry.edu.gr...

2019-07-06 19:30:31
Σκέψεις στη Διδακτική της Χημείας
2019-07-06 18:01:48
Οι εγγραφές ξεκίνησαν!
scroll top