Ένας κόσμος γνώσης

Ένας κόσμος γνώσης

Συμβουλές προετοιμασίας και οργάνωσης για τις Πανελλήνιες χωρίς άγχος

Συμβουλές προετοιμασίας και οργάνωσης για τις Πανελλήνιες χωρίς άγχος

γράφει η Δρ. Άννα Β. Μπαριωτάκη (Χημικός MSc, PhD)

όπως δημοσιεύτηκε στο ekriti.gr

Μέσα σε όλα που ζήσαμε και ζούμε φέτος, δεν ξεχνάμε τους μαθητές που φέτος είναι η χρονιά τους. Μετά από 12 χρόνια στα μαθητικά θρανία, έφτασε η στιγμή να συμμετάσχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις και να μεταβούν από την Δευτεροβάθμια στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναζητώντας ο καθένας τον τομέα, το επάγγελμα και την εξειδίκευση που αγαπά. Η περίοδος των Πανελληνίων φέτος δε πρέπει να τροφοδοτήσει με επιπλέον άγχος τους μαθητές, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19. Για το λόγο αυτό, με την εμπειρία μου ως εκπαιδευτικός θα ήθελα να μεταφέρω τις δικές μου συμβουλές για την προετοιμασία των μαθητών και να περάσω το μήνυμα ότι η ηρεμία, η συστηματική επανάληψη και η καλή προετοιμασία πάντα ανταμείβεται.

Η περίοδος των Πανελλήνιων εξετάσεων έφτασε: Χρειάζεται άγχος;

Η εποχή για την οποία κάθε μαθητής προετοιμαζόταν τόσα χρόνια, με διάβασμα και με τις απαραίτητες «συνοδευτικές» ιστορίες όπου το άγχος θεωρείται συχνά αυτονόητο. Οικογενειακοί φίλοι και συγγενείς περιγράφουν την δική τους εκδοχή, οι μεγαλύτεροι επίσης, με την λέξη «άγχος» να κυριαρχεί στις προτάσεις τους και να χαρακτηρίζει όλη αυτή την περίοδο. Βέβαια φέτος, την μετά Covid-19 εποχή, η αγωνία και το άγχος των υποψηφίων είναι περισσότερο από ποτέ πρωτόγνωρα. Ο εγκλεισμός έχει παρατείνει την αγωνία, άλλαξε τις καθημερινές ισορροπίες και για ένα διάστημα πέρασε τον μαθητή από τη δια ζώσης εκπαιδευτική του δραστηριότητα σε μια νέα διάσταση, αυτή της σύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης. Σε καμία περίπτωση όμως το άγχος δεν είναι αυτό που πρέπει να κυριεύσει και να επισκιάσει τον κόπο κάθε μαθητή όλα αυτά τα χρόνια.

Σκέψου ήρεμα και προετοιμάσου με συστηματική επανάληψη

Μήπως όμως να κάνατε ένα βήμα πίσω; Πριν σας πιάσει ο πανικός και πιάσει και τους φίλους σας, και όλοι μαζί επηρεάσετε ο ένας τον άλλο σκεφτείτε το εξής: Που τελειώνει ο πανικός; Που σας οδηγεί αυτή η ανησυχία; Σκεφτείτε ρεαλιστικά: μήπως δεν έχουν όντως τέρμα;  Γι’ αυτό, κάνετε ένα βήμα πίσω, πάρτε μια βαθιά ανάσα, σκεφτείτε, συζητήστε και προετοιμαστείτε.

Προετοιμαστήκατε όλη τη χρονιά, με τους καθηγητές σας, οι οποίοι σας προετοίμασαν εξηγώντας τη θεωρία, λύνοντας πολλές ασκήσεις και γράφοντας ένα σωρό διαγωνίσματα. Εσείς ανταποκριθήκατε στις απαιτήσεις κάθε μαθήματος, διαβάσατε, ενώ παράλληλα οι γονείς σας, σας υποστήριξαν και συνεχίζουν να σας υποστηρίζουν πιστά. Τώρα, λοιπόν, ήρθε η ώρα να κάνετε μια ανασκόπηση. Μέσα σε 10-15 ημέρες, πόσο μάλλον 2-3 ημέρες πριν τις πανελλήνιες, τίποτα δραματικό δεν γίνεται να αλλάξει. Δεν πρόκειται να μάθετε κεφάλαια ολόκληρα ή να αποστηθίσετε τύπους και μεθοδολογίες. Τώρα είναι η στιγμή για «ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ».

Το πρωινό ξύπνημα, η σωστή διατροφή και το διάβασμα

Αρχικά, να οργανωθείτε με ένα σωστό ημερήσιο πρόγραμμα. Με σωστές ώρες ύπνου, οι οποίες είναι απαραίτητες για την απαιτούμενη ξεκούραση. Καλό είναι να κοιμάστε 7-8 ώρες ημερησίως, οπότε μια καλή ώρα για ύπνο είναι στις 11 μ.μ., όπου με 8 ώρες ύπνου ξυπνάτε στις 7 π.μ.. Αυτή είναι και η ιδανική ώρα, μιας και την περίοδο των εξετάσεων, τέτοια ώρα θα ξυπνάτε για να είστε μέχρι το αργότερο 8 π.μ. στο σχολείο. Συνεπώς, γιατί να μην προετοιμαστείτε για αυτά τα πρωινά ξυπνήματα;

Επίσης, η διατροφή είναι βασικός παράγοντας προετοιμασίας. Την περίοδο των εξετάσεων καλό είναι να αποφεύγετε φαγητά τα οποία συνηθίζουν να σας πειράζουν και προσέχετε πολύ την ποιότητα της τροφής σας. Μέσα στη μέρα ένας χυμός και ένα φρούτο ως ενδιάμεσα είναι απαραίτητα, θα σας δώσουν ενέργεια και βιταμίνες, ενισχύοντας παράλληλα το ανοσοποιητικό σας.

Το διάβασμα δεν πρέπει να γίνεται υπό πίεση και άγχος. Οπότε πρέπει να το οργανώσετε και αυτό. Θεωρία, ορισμούς ή αποδείξεις καλό είναι να τα διαβάζετε το πρωί, όπου το μυαλό σας είναι καθαρό και ξεκούραστο, έτσι η θεωρία θα σας φαίνεται πιο κατανοητή. Ασκήσεις να λύσετε μετά την επανάληψη της θεωρίας. Γι’ αυτό το λόγο, μοιράστε την θεωρία σε 2 ή 3 πρωινά (ανάλογα τις ημέρες) για να την διαβάζετε τα πρωινά και την υπόλοιπη μέρα να λύνετε ασκήσεις των αντίστοιχων κεφαλαίων. Σε κάθε κεφάλαιο, ρεαλιστικά, δεν γίνεται να λύσετε ξανά όλες τις ασκήσεις, απλά επαναλάβετε αυτές που σας δυσκόλεψαν μέσα στη χρονιά, για να διαπιστώσετε και μόνοι μας την εξέλιξη και βελτίωση σας μέσα στη χρονιά.

Στη διάρκεια όλης της προετοιμασίας (θεωρίας και ασκήσεων) να σημειώνετε σε ένα χαρτί τις τυχόν απορίες της τελευταίας στιγμής, για να τις συζητήσετε με τον καθηγητή σας, και σε ένα άλλο χαρτί τα μικρά αλλά σημαντικά πράγματα που, μερικές φορές, ξεχνάτε.

Μια μέρα πριν τις εξετάσεις

Την παραμονή το πρωί, διαβάστε μια φορά όλους τους ορισμούς και μαζέψτε όλες τις αποδείξεις και τους τύπους. Έτσι θα ανακαλέσετε στη μνήμη σας, ασκήσεις και αντίστοιχες μεθοδολογίες. Στην συνέχεια ξεφυλλίστε όλα τα τετράδια σας. Λογικά κάτι που σας δυσκόλεψε ή σας έκανε εντύπωση όλη τη χρονιά ως μεθοδολογία θα το έχετε σημειώσει. Επόμενο βήμα είναι να δείτε ξανά όλα τα διαγράμματα και τις γραφικές παραστάσεις, πάντα από το σχολικό βιβλίο. Μην ξεχνάτε ότι τα θέματα προκύπτουν, στηριζόμενα σε αυτό. Τέλος, ξαναδείτε τα λυμένα διαγωνίσματα και tests όλης της χρονιάς. Μην σας επηρεάσει αν σε κάποιο από αυτά δεν είχατε την απόδοση που περιμένατε. Δείτε τα λάθη που είχατε κάνει, αν θέλετε λύστε ξανά ένα θέμα από τότε.

Αφού έχουν γίνει όλα αυτά τα βήματα, τελειώστε το διάβασμα σας νωρίς, για να έχετε χρόνο να χαλαρώσετε με την οικογένεια σας ή να βγείτε για λίγο να περπατήσετε, ο καθαρός αέρας και το ανοικτό τοπίο θα σας χαλαρώσει και θα σας γεμίσει αισιοδοξία και χαρά. Επιστρέψτε νωρίς σπίτι ώστε να φάτε και να κοιμηθείτε νωρίς. Μην διαβάσετε τίποτε άλλο, αλλά ούτε και την επόμενη μέρα το πρωί. Τώρα απλά ηρεμήστε!

Η ημέρα της εξέτασης

Την ημέρα της εξέτασης το πρωί, ξυπνήστε στην ώρα σας, για να μην είστε μετά βιαστικοί, φάτε ένα καλό πρωινό και ετοιμαστείτε για το σχολείο.

Μην πάρετε μαζί σας βιβλία ή σημειώσεις. Αυτά που θα χρειαστείτε είναι: 2-3 στυλό του ίδιου χρώματος (όχι gel), 1 μολύβι, 1 γόμα, 1 χάρακα, 1 μπουκαλάκι νερό και φυσικά 2-3 μικρά σοκολατάκια για να σας δώσουν ενέργεια, κατά την διάρκεια της εξέτασης. Και προσοχή, μην ξεχάσετε την κάρτα με τα στοιχεία σας και τον κωδικό υποψηφίου! Αν αγχώνεστε για τον χρόνο, ένα κλασσικό αναλογικό ρολόι (όχι τύπου smartwatch), θα σας βοηθήσει.

Και μόλις πάρεις τα θέματα, πάρε μια βαθιά ανάσα, αναλογίσου την οργανωμένη και σωστή προετοιμασία σου, χαμογέλασε και καλή σου επιτυχία! Συγκεντρώσου στους στόχους σου και προσπάθησε για αυτούς. Η προσπάθεια πάντα ανταμείβεται με επιτυχία. Για ότι σε απασχολεί οι γονείς σου, οι φίλοι σου και οι καθηγητές σου είναι εκεί να σε ακούσουν και να το συζητήσετε.

Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά που δίνουν φέτος Πανελλήνιες!

Τα νέα μας

στο Facebook...

27-06-2020
Στην αρχή ήταν κενός. Ξεκίνησε δειλά-δειλά να γεμίζει με ασκήσεις και θεωρίες. Κατέλειξε όμως να γέμισει με αγάπη! Τι καλύτερο ε; Καλή σταδιοδρομία και καλή πρόοδο σε όλους σας! Τα καλύτερα έρχονται! ...
26-06-2020
Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που ανταποκρίθηκαν στα πιο απαιτητικά θέματα της Χημείας μέχρι σήμερα (ελπίζαμε να μην το πούμε και φέτος αυτό). Μέσα σε μια δύσκολη και πρωτόγνωρη για όλους σχολική χρ...

στο chemistry.edu.gr...

2020-06-09 19:08:17
Συμβουλές προετοιμασίας και οργάνωσης για τις Πανελλήνιες χωρίς άγχος
2020-05-05 14:51:33
e-Τεστ στην Χημική Κινητική (2)
scroll top